Textilní a obuvní průmysl je pro naší planetu pořád obří zátěž. Velké značky z toho důvodu do svých procesů zavádí změny a nová pravidla, která by měla ve výhledu několika let výrazně snížit jejich vlastní ekologickou stopu způsobenou celým továrním procesem. O budoucnosti naší země se totiž rozhoduje každý den, a i sebemenší pozitivní změny mají na její zdraví dalekosáhlý vliv. Dnes si představíme udržitelnou strategii legendární značky Vans, která chce do roku 2030 provést řadu proekologických kroků, a stát se tak ještě větší inspirací pro ostatní brandy.

Značka Vans se zrodila v kalifornském Anaheimu v roce 1966 pod názvem The Van Doren Rubber Company. Guma tedy byla od prapočátku s Vans spojená stejně jako slunce kalifornského pobřeží. Ovšem podobu, jakou získá tenhle pro Vans esenciální materiál během následujících deseti let, by tenkrát její praotec Paul Van Doren odhadl jen stěží. Na udržitelnější způsoby výroby totiž velmi dlouho nebyly vyhovující technologie, až svou dnešní technologickou vyspělostí, po boku s rostoucí osvětou, pomáhá doba dvacátých let uskutečňovat všechny podobné ekologické projekty a iniciativy.

Změny všude, kde to jde. A jde to všude.

Protože chápu, že velkým tahákem pro otevření tohohle článku byla 100% udržitelnost zmíněná v titulku, rovnou tohle téma rozvedeme. Vans se ve svém detailně zpracovaném manifestu zavázal k tomu, že do roku 2030 bude vyrábět a získávat 100 % svých hlavních materiálů, pouze obnovitelně, od zodpovědných zdrojů nebo pomocí recyklace. To se kromě gumy týká také bavlny, kůže, polyesteru, nylonu nebo pryže. Ze všech používaných materiálů společností je se tenhle výčet rovná 85 %.

Dále Vans plánuje striktně omezit používání plastů nejen v obchodech a továrnách, ale napříč všemi pracovišti. S tím souvisí například eliminace všech plastových nákupních tašek do konce roku 2021.

K dosažení takového cíle, stanoveného na přelom desetiletí, bude vést dlouhá cesta, která je sama o sobě protkaná dalšími milníky, o jejichž překonání se bude Vans snažit v nejbližších letech. Týkají se především poloviny desetiletí, kdy by kalifornský brand měl používat pouze 100% udržitelně pěstovanou bavlnu a minimálně 50 % recyklovaného polyesteru. Značka, která dala světu siluety jako Old Skool, Era nebo Sk8-Hi také plánuje ve všech svých provozovnách do roku 2025 přejít stoprocentně na zdroje obnovitelné energie.

V součtu všech cílů by se měl celkový negativní dopad nakládání s materiály měl snížit o 35 %. Do toho je kromě samotné výroby produktů zařazená i manévrovací část spojená s přírodu zatěžující dopravou.

Pro generace budoucnosti

Posledním a možná i úplně základním bodem celé udržitelné inicativy je kreativní přístup. Vans se totiž rozhodl pouze nečekat na nové cesty, ale aktivně se podílet na hledání nových řešení, což potvrzuje i senior manažer udržitelnosti ve Vans Kim Matsoukas: „Ve společnosti Vans věříme, že udržitelnost začíná u nás všech, ale lze ji dosáhnout jedině v součinnosti. Jako cílevědomá společnost, která je zakořeněna v kultuře mládeže, využíváme našeho závazku udržitelnosti, abychom vyhledali nová řešení, jež mají přetvořit životní cyklus našich produktů a ochránit životní prostředí pro budoucí generace. Čeká nás mnoho práce, se kterou nám pomůže naše rodina Vans i partnerství s PUR ProjetTerra Genesis a dalšími předními organizacemi chránícími životní prostředí. Těchto cílů chceme dosáhnout do roku 2030, a vytvořit tak lepší budoucnost pro životní prostředí, naše komunity a naši planetu.“

Byl jsem upřímně docela rád, když jsem si četl prohlášení Vans a viděl jsem zmiňovaný důraz na změnu. Ne velkou, ale jakoukoliv. Ve Vans vědí, že jejich udržitelná aktivita rozhodně nespasí svět, a stejně to ví i další brandy manifestující ekologickou změnu. Podobné projekty ale především poukazují na důležitost zodpovědného přístupu, který by k naší planetě měl mít každý z nás. Ne jenom firmy, instituce nebo skupiny, ale my všichni jako jednotlivci. Jak totiž často zmiňujeme, opravdová změna nemusí znamenat konec materiálního života a přestěhování se do srubu v hlubinách lesů. Dokážeš k ní totiž přispět i sebemenší aktivní činností. Už jen třeba fakt, že právě dočítáš tenhle článek do konce, znamená, že ti tohle téma není ukradené. Za to ti chci já, i za celý Footshop, upřímně poděkovat.

Vans se svým udržitelným programem stává součástí značek, které jdou příkladem v přístupu k vlastní ekologické zodpovědnosti. V minulosti jsme napsali třeba o tom, jak se k udržitelnosti staví Nike nebo adidas.

Na našem webu teď najdeš také celou stránku zasvěcenou udržitelnosti. Najdeš tam nejen naše vlastní udržitelné projekty zajímavé články, ale také segment udržitelných produktů z Footshopu. A to je nakupování, ke kterému ti určitě dáváme zelenou.

Wholesome ig