Životnímu prostředí dáváme zabrat i díky tomu, že jsme se naučili takový nešvar. Plýtvat. Ranní káva nebo oběd s sebou jsou dnes běžnou záležitostí stejně jako fakt, že půlka oběda často končívá v koši spolu s obalem. Specifickou kategorií jsou pak tenisky a apparel, které často bezmyšlenkovitě nakupujeme ve velkém množství a loučíme se s ním dřív, než proběhne jedno roční období.

Pomalá móda, tedy udržitelná móda, tedy sustainability, je je odezvou na rychlou módu, která produkuje oblečení za nejnižší náklady bez ohledu na sociální a environmentální dopady. Pomalá móda naopak klade důraz na řemeslnou dovednost, kvalitu a tradici s respektem k biodiverzitě a lidským právům.

Spousty designérů a menších lokálních brandů se dnes snaží přicházet s kolekcemi, které jsou šetrné k přírodě. Recyklují plasty, látky dělají z organické bavlny nebo se starají o to, aby při tvorbě kolekce využily všechen materiál. K nim se samozřejmě připojují i globální brandy, které na trh přicházejí s cílenými kampaněmi nebo se snaží změnit princip jejich výroby.

Soulland logika

zdroj: archiv Soulland

V listopadu 2018 dánský brand Soulland launchnul kolekci „Logic“. Jedná se o kolekci jednoduchého barveného apparelu, který je v souladu s Global Organic Textile Standard (GOTS) specifikacemi. „Jsme na misi, jak to dělat líp,“ říká Jacob Kampp Berliner, CEO Soullandu. Kolekce je prvním krokem k Soulland sustainability programu a od jara ‘19 budou všechna trika a mikiny v souladu s GOTS. Odtud se pak brand posune k plavkám a kulichům z recyklovaného polyesteru.

Tenisky z plastu

V mořích vzniká velmi specifický potravní řetězec. Každý rok se do nich vyhodí přes 8 000 000 tun plastu. Odpad se ve vodě rozkládá na menší částice, které později slouží jako potrava menším rybám. Na nich si pochutnají o něco větší ryby, které nám pak skončí na talíři. Tuňák nebo žralok, kterého si pak dáme k večeři je tak obohacen i o něco víc než jen Omega 3 mastné kyseliny.

Kanadský ekologický aktivista a přesvědčený ochránce mořského života, kapitán Paul Watson řekl: „Když zemře oceán, zemřeme my.“ Proto se adidas spojil s organizací Parley for the oceans a společně se snaží zabránit tomu, aby se plastový odpad dostal do oceánů. Přetváří jej ve vysoce funkční sportovní materiál. Jednotlivé kolekce adidas x Parley mají i příběh na pozadí. Například kolekce UltraBOOST 3 – Parley White upozorňuje na blednutí korálových útesů. Na výrobu každého páru se využilo přibližně 11 plastových lahví vylovených z oceánů.

Stejně jako adidas, i Converse se vrhl do plastových tenisek. Recykloval PET lahve, které proměnil v 100% recyklovaný polyesterový svršek a posadil ho na gumovou podrážku ikonických All Star. Tenisky z kolekce Renew jsou doplněny o nápis Life’s too short to waste, který je umístěn na boku nebo na špičce tenisky a připomíná ti, že život je příliš krátký, abychom plýtvali.

Ani kus látky navíc

Petra Ptáčková je umělkyně, designérka a taky jedna z osobností slow fashion na české scéně. Minulý rok v únoru ve spolupráci s Footshopem vytvořila zero waste kolekci „Home“. Princip zero waste spočívá v tom, že z kolekce nesmí zbýt jediný kus látky navíc. Zero waste střihy jsou sice časově náročnější, protože se všechny střihy musí udělat tak, aby byl využit všechen materiál, ale všech 9 modelů z kolekce „Home“ je jedinečných, nositelných a variabilních.

Do konce organického života

Pokud by se oblečení vyrábělo pouze z organické bavlny, potenciál globálního oteplování by se zredukoval o 46 %, využívání povrchové a podzemní vody by se zredukovalo o 91 % a poptávka po primární energii by se snížila o 62 %.

Lagom je švédské slovo pro „správné množství“ a brand Nudie Jeans ho používá jako jejich jin a jang, protože si výše uvedená čísla si dobře uvědomuje. Jejich oblečení se vyrábí zásadně z organické bavlny, kdy se během jejího pěstování nepoužívají žádné toxické chemikálie. Kromě toho se brand zavázal k opravě každého zakoupeného páru džín, díky čemuž můžeš svoje oblíbené Nudie Jeans nosit do konce života.

Follow mei