Kromě krásných tenisek, projektů a inovací, přináší svět sneakers také smutné zprávy. 6. května ho v 90 letech navždy opustil jeden z tvůrců jeho dnešní podoby, strůjce sneaker kultury, dobrý člověk a osobnost, která nese velký podíl na tom, jak vypadá současná rotace milionů botníků po celém světě. Paul Van Doren založil v roce 1966 spolu se svým bratrem společnost The Van Doren Rubber Company, později známou a ještě později nezapomenutelnou pod názvem Vans.
Šedesátá léta byla na západním pobřeží éra plná svobody, mladé energie, technologického pokroku a nových zájmových okruhů. Psal se rok 1966 a parta kamarádů v čele s bratry Paulem a Jimem Van Dorenovými, se v Anaheimu rozhodla otevřít vlastní obchod s obuví. Paul měl s obuvním průmyslem zkušenosti, neboť před svým přesunem do slunné Kalifornie pracoval spolu se svým bratrem a přítelem Gordenem Lee v rodném Bostonu v místní továrně tenisek Randy’s. V polovině šedesátých let byla trojice vyslána firmou právě do Gordon Groove, kde měli napravit situaci v jednom z místních pracovišť, kterému se tehdy příliš nedařilo. Z pracovního zájezdu se ale stala celoživotní etapa, neboť v už rok poté stála v sousedním Anaheimu jejich první vlastní prodejna.
Vítejte v Anaheimu
Začátky byly, jak to tak bývá, ve znamení punku. Hned první den po otevření prodal obchod bratří Van Dorenů celkem 12 párů bot. Nebylo to ale jako ve Footshopu, kam přijdeš a vybíráš z desítek prvotřídních párů při hledání té správné velikosti. Tucet zákazníků si zkrátka nechalo své nové boty ráno vyrobit a odpoledne je čekaly u výdejního okénka doslova zbrusu nové páry.
První designy působily hodně bytelně a pevně. Už na první pohled se lišily dvojnásobně tlustou mezipodešví, než tomu bylo u běžných tenisek a svršek tvořila kachní kůže, která patřila mezi ty vůbec nejsilnější na trhu. Toho si rychle všimla i pro Vans později naprosto ikonická komunita skejťáků, kteří ve své době patřili k průkopníkům v budoucnosti naprosto globální kultury a životního stylu. Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let už bylo možné vídat v ulicích Anaheimu čím dál tím více „Vansek“, které si časem osvojili také ti úplně nejlepší jezdci.

První obchod budoucí firmy Vans na 704 E. Broadway v Anaheimu
Při svém příjezdu na západní pobřeží byl Van Doren podle některých přímo uchvácen místním životním stylem. Všude byly přítomné úsměvy na tváři, havajské košile a surfařské závody, které pomohli Paulovi vynahradit případný stesk po milovaném hobby v podobě koňských dostihů. Ačkoliv je pro mnohé Vans synonymem surfingu a skateboardingu, sám Paul Van Doren se nikdy velkým surfařem ani skejťákem nestal. Značka celkově v podobných kruzích svoje zákazníky nehledala, oni si ji zkrátka našli sami. I přesto ale Paul miloval fakt, že si jeho brand osvojují právě podobné zájmové skupiny, a byl za to otevřeně vděčný.
Mimochodem, odkaz první továrny připomíná série Vans Anaheim Factory. Její součástí jsou klasické siluety z lepších materiálů a v OG provedení, kterých na Footshopu najdeš několik desítek.
Risk je zisk, a čím je větší…
Říkat o někom, že nebyl jenom podnikatel, ale především inovátor, může znít trochu jako klišé, ale v případě zakladatele Vans to platí bezesporu. Kromě podílení se na nových siluetách, jejichž nadčasovost potvrzuje i dnes neutuchající popularita 50 let starých modelů, prokázal Paul svoje nadstandardní schopnosti třeba v sedmdesátých letech, kdy se Vans dostal do finančních potíží. Existovala možnost snížit provozní náklady uzavřením některých prodejen. To by firmě sice ulehčilo, ale značce rozhodně nepomohlo. I proto se Paul Van Doren rozhodl vyřešit věc opačně a množství obchodů z posledních finančních zdrojů ještě rozšířil. Riskantní strategie se nakonec ukázala jako velmi účinná. Brand se totiž dostal do povědomí mnohem širší veřejnosti, což úzce souvisí s tím, že se do konce desetiletí stal Vans světovou jedničkou v obuvi pro skejťáky.
Paul Van Doren stál v čele společnosti od jejího založení až do roku 1988 a dvě z jeho dětí jsou dodnes součástí vedení Vans. Po svém odchodu z nejvyšších pozic už do konce života vystupoval především v roli ambasadora úzce spjatého s image značky a také jako nekonečná inspirace pro miliony lidí po celém světě. Necelý týden před smrtí zároveň vyšla jeho vlastní monografie pojmenovaná nejen po jeho ikonickém modelu tenisek, s názvem Authentic.
Bohužel, nikdo z členů Footshopu neměl tu čest poznat Paula Van Dorena osobně. Můžu ti ale nabídnout pohled Tomáše Velického, který po skončení pětileté štace přímo v marketingu Vans, působil ve Footshopu jako šéf brandového oddělení. Tomáš se totiž za život několikrát setkal s Paulovo synem, ikonickým ambasadorem humoru Stevem Van Dorenem. Stejně jako se to říká o jeho otci, i on byl prý neustále veselý, hodný a krásně se choval k lidem. A nezáleželo na tom, jestli jde o obchodníka nabízejícího milionový deal nebo uklízečku v jedné z továren. Protože i přes všechny dosažené úspěchy, uzavřené obchody a ocenění zářící na domácí stěně slávy, jsou to právě tyto hodnoty, které v konečném výsledku dělají ty největší z nás.
Do what’s right. Stand behind what you do every single minute of every day. Take care of people.
Paul Van Doren, 1930 – 2021

Vans od svého založení ušel dlouhou cestu a předčil spoustu vytyčených cílů. Nejnovější milník pro legendární společnost je rok 2030. K němu totiž směřuje své současné cíle v procesu přeměny firmy na co nejvíce ekologicky udržitelnou společnost. Doporučuju ti proto přečíst si článek, ve kterém jsem popsal jak se chce Vans snížit svoji uhlíkovou stopu.
- Slavné letní festivaly, které definovaly podobu festivalové módy - 11. 5. 2023
- 4 horké letní trendy 2023, které obuješ i oblečeš - 11. 5. 2023
- Léto musí hořet - 10. 5. 2023