Na začátku listopadu proběhla v pražské galerii Mánes při příležitosti 11. výročí Footshopu výstava série 11 obrazů Martina Lukáče, do které malíř vedle svých signature prvků umělecky zakomponoval naše dynamické logo. Jak slovenský umělec celý projekt hodnotí, co byla jeho největší výzva a jaké má plány budoucna? Přečti si rozhovor a dozvíš se to i mnohem víc.

Výstava je za námi. Jak ji s odstupem vnímáš?

Skvěle. Byla to pro mě dobrá zkušenost. Znovu jsem se něco naučil a hlavně jsem rád, že přišlo strašně moc lidí. Bylo to velmi příjemné a jsem za to vděčný.

Říkáš, že jsi se něco přiučil. Co konkrétně?

Především to, že na sebe musím být trochu přísnější a celkově lépe komunikovat – víc konkrétně a výstižně. 

V čem tě výstava překvapila?

Člověk dopředu nikdy neví, jaká bude odezva, a tentokrát byla fantastická. Lidi si to užili tak jako já. Rád bych určitě udělal ještě nějaký podobný projekt a vychytal všechny detaily. Překvapení byl úspěch a hlavně dosah, který celá výstava měla – čímž nechci říct, že bych o tom nějak pochyboval, ale jak jsem řekl, člověk dopředu nikdy neví.

Dělal jsi někdy předtím něco podobného? Bylo něco, čeho ses v souvislosti s tímhle projektem obával?

Výstavy dělám aspoň dvacetkrát do roka, takže přímo s nimi zkušenost mám. Největší výzvou bylo použití loga a práce s ním, protože to pro mě byla úplná novinka. Trochu jsem se bál, jak to lidi pochopí, ale myslím, že loga Footshopu a adidas Originals jsou výtvarně nádherné. Určitě bych měl radši trochu víc času na přípravu, což si člověk řekne skoro vždycky, ale dopadlo to dobře.

Série tvých obrazů byla studií otázky, kde leží hranice mezi firemním logem a uměním nesoucím význam a hodnotu. Jaký je podle tebe její závěr?

Podobnou otázku už předemnou řešili Warhol, Basquiat, Ed Ruscha a další ikony pop artu, takže jsem závěr dokázal předpokládat. Pro mě byla tahle zkušenost spíš o tom, že jsem do svých věcí dokázal zapojit písmo, které je pro mě spolu s logem takovou památkou. Památkou na lidi, komunitu, přátele a emoce.

Plánuješ do budoucna víc pracovat s písmem? Změnil se ti nějak pohled na písmo v obrazu?

Upřímně moc nezměnil. Písmo v obraze je velmi tricky a není to věc, na které si do budoucna plánuju zakládat. Myslím, že to zatím nechám v téhle jedné sérii.

Jak s celou myšlenkou souvisí 4 série limitovaných printů?

Série printů rozvíjí celou práci s logem v jiném médiu. Navíc sériografii jsem předtím ještě nedělal, takže to byla další zkušenost do sbírky.

Máš ža sebou další spolupráci s Foosthopem. Jaká byla tentokrát?

Výborná. Naučila mě opravdu dost. Takových zkušeností nemám nikdy dost, keep ‚em coming!

K výstavě vznikla doprovodná kolekce merche. Jaký je tvůj nejoblíbenější piece a proč?

Nejoblíbenější piece je určitě bílé tričko a mikina. Vypadají skvěle a sedí každému, koho jsem v nich potkal. Díky Footshopu a Markymu za to, že jsme to spolu takhle dotáhli do šťastného konce.

Na jakých dalších projektech právě teď pracuješ?

Připravuju svůj katalog. Za listopad jsem měl pět výstav. Leden a únor příštího roku bude taky nabitý výstavami. Tak nezapomeňte sledovat můj Instagram a všechno se dozvíte. Budu moc rád, když se všichni potkáme v nějaké další galerii. Díky za všechno!

Pokračuj ve čtení na článek o doprovodné kolekci k výstavě, která kromě oblečení obsahuje třeba i boxovací pytel.

Wholesome ig