Streetwear je jednoznačně dnes už celosvětovým mainstreamem. Když se tento termín řekne, tak si spousta z vás nejspíš vybaví Supreme nebo limitované tenisky ze spolupráce s různými značkami a osobnostmi dnešní pop kultury. Jeden z hlavních lidí kdo tuto estetiku zpopularizoval v Japonsku a později v celém světě je Hiroshi Fujiwara. 

Hiroshi patří nepochybně mezi jedny z nejvlivnějších osobností módní scény nejen v Japonsku. Za začátek jeho kariéry můžeme považovat rok 1982, kdy odcestoval z malého města Ise do Londýna. V Londýně se seznámil s Malcolmem McLarenem, tehdejším partnerem Vivienne Westwood a bývalým manažerem Sex Pistols, pro kterého začal pracovat a McLaren mu ukázal punkovou kulturou. Sám Hiroshi později prozradil, že punk byl jeden z největších vlivů na jeho práci. O pár týdnů později se s McLarenem Hiroshi vydal do New Yorku. 

Malcolm McLaren a Hiroshi Fujiwara

V New Yorku se Hiroshi poprvé setkal s hip-hopem, který potom donesl jako jeden z prvních do Japonska. Mimo to se stal velkým fanouškem v té době aktivních umělců jako byl Warhol nebo Basquiat, kteří v New Yorku působili. Hiroshi se rozhodl vrátit do Japonska jako DJ, protože v té době v japonských klubech hráli pouze selekce tracků, které vybíral přímo klub. Tím pádem japonskou scénu seznámil jak se spoustu nové hudby, kterou objevil na svých cestách, tak i se samotnou technikou scratchování a mixování. 

DJ Hiroshi

V roce 1986 se Hiroshi podíval do Los Angeles, kde se seznámil s Shawnem Stussym. Stussy Hiroshiho inspiroval svým přístupem k navrhování. V té době většina skateboardových značek vycházela z rocku, zatímco Stussy propojoval ve svých designech všechny možné vlivy a přetvořil je do jedné z prvních streetwearových značek vůbec. Stussy měl později velký vliv i na zpopularizování japonských značek, které prodával ve svých prodejnách v USA právě na doporučení Hiroshiho.

Shawn Stussy a Hiroshi Fujiwara

V roce 1987 se Hiroshi vrátil do Japonska, kde začal pravidelně psát pro magazín Takarajima svůj sloupec s názvem Last Orgy. Fujiwarovi články byly o věcech, s kterými se seznámil na svých cestách jako punk, hip-hop, graffiti, tenisky a móda. Nutno podotknout, že jde o dobu dávno před internetem a tak se z Hiroshiho článků stal jeden z mála mostů mezi Japonskem a západní kulturou. Jeho články byly více a více populární a není se čemu divit, protože byly jedny nejautentičnějších a tak se z Last Orgy postupně stal i video-formát. Mimo to se i v roce 1990 rozhodl Hiroshi založit svojí první značku Goodenough, ta se dá považovat za první streetwearovou značku v Japonsku. 

Hiroshi si všímal jaký má vliv na mladší generaci a snažil svým následovníkům pomoct. Díky tomu se stal mentorem dnes už legend streetwearu. Mezi ně patří například Hikaru Iwanaga (Bounty Hunter), Tetsu Nishiyama (WTAPS a FPAR), Shinsuke Takizawa (Neighborhood), Jun Takahashi (Undercover) a Tomoaki Nagao (A Bathing Ape a Human Made). Tomoaki dokonce pro Hiroshiho pracoval jako asistent a i díky tomu vznikla jeho přezdívka NIGO, která znamená druhý, protože podle Niga byl první vždy Hiroshi. 

NIGO, Hiroshi Fujiwara a Jun Takahashi

Hiroshi byl i jeden z průkopníků limitovaných edic, tuto strategii budoval jak u svých projektů, tak i u projektů lidí, kterým dělal mentora. Dokonce v 90. letech tuto strategii představil japonskému Nike a od té doby začaly vycházet limitované edice Nike tenisek, které byly určeny jen pro japonský trh. V knížce Tokyo Street Style prohlásil: ‘The whole idea of limited edition culture is about image, and no one makes money off it. The people that make money are the people who resell it.‘

Hiroshi s Air Jordan 1 x Fragment Design, které navrhnul a definují jeho mindset s limitovanými edicemi

Japonské scény a Hiroshiho si začala všímat i globální centrála Nike a tak vznikl projekt Nike HTM. Celý tento projekt spočíval ve spolupráci Hiroshiho s Tinkerem Hatfieldem a Markem Parkerem. Tento projekt debutoval v roce 2002 na modelu Nike Air Force 1 ke 20. výročí siluety. Nike HTM patří mezi nejlimitovanější releasy od Nike vůbec. Smyslem celé spolupráce bylo vzít klasické Nike siluety a přidat jim prémiové materiály, nové technologie a celkově inovovat a zároveň “zluxusnit” produkt. Od roku 2002 se objevilo přes 30 různých releasů spolupráce této trojice. 

Nike Air Force 1 HTM z roku 2002

Nyní Hiroshi pracuje převážně na svém projektu Fragment Design, ten založil na konci 90. let, kdy ukončil práci na Goodenough. Fragment Design je převážně o spolupráci místo tvoření vlastních produktů. Mezi ty nejznámější patří například Louis Vuitton, Nike, Moncler nebo Off White. Mimo Fragment pracoval Hiroshi v průběhu své kariéry na spoustě jiných značek a projektech jako například na značce AFFA (Anarchy Forever Forever Anarchy) s Junem Takahashim nebo The Pool, což je Hiroshiho concept store. Kromě působení v módě Hiroshi vydal i 10 hudebních alb. 

Louis Vuitton x Fragment Design

Když si to shrneme, tak byl Hiroshi jednou z klíčových postav v celém Japonsku co se týče rozšíření a zpopularizování západní kultury včetně módy. Velkým vlivem bylo mixování různých subkultur jako punk, hip-hop nebo skateboarding, díky kterým postupně začala vznikat nová vlastní scéna a ta umožnila vytvořit poptávku jak na západní značky (není náhodou že Supreme otevřel v roce 1998 mělo 3 pobočky v Japonsku a 1 v USA), tak i na značky lokální jako například BAPE. Hiroshiho vliv potvrzuje i samotná spolupráce s Nike, která přišla dávno před spoluprácemi se streetwearovými značky a nebo módními návrháři. 

Supreme Osaka