Hype, kult, legenda. Tenisky za nimiž stojí Kanye West udělaly doslova díru do světa. Celou generaci přiměly k většímu zájmu o sneakers, někteří na nich dokonce postavili své živobytí. Minulost Yeezy ale sahá mnohem dál, než možná tušíš. Proto se zblízka podíváme, co stvořilo z pouhých bot celosvětové hnutí a životní styl.

Kanye byl ve styku se značkami jako Nike nebo adidasuž od roku 2005. V té době se pokoušel dostat ven svoji první oficiální spolupráci, jejíž hlavním motivem by byl legendární Dropout Bear. Plány ale vždycky ztroskotaly ještě před vydáním, a tak první Kanyeho teniskou, která se dostala do prodeje byla až spolupráce s BAPE v roce 2007.

A Bathing Ape Bapesta, Zdroj: StockX

Nike? Checked.

Do kolaba s pruhovaným lídrem v oblasti streetwear a performance, jak ho známe dnes, stále zbývalo mnoho let. Úspěšná cesta k tomu ovládnout trh sneakers začala u největšího konkurenta adidasu za velkou louží – v Nike.

V roce 2009 se po dlouhé době vybírání a úprav dostaly ven první Nike Air Yeezy. S viditelnou vzduchovou kapslí Air Sole, podobně jako třeba u Nike Air Max 1 nebo Air Jordan 3-6.  

Nike Air Yeezy, Zdroj: StockX

Kanye v Louis Vuitton

Před tím než vyšla další řada Air Yeezy, podepsal v roce 2009 Kanye spolupráci s módním domem Louis Vuitton. Tenhle deal stvořil prémiové kolekce o celkem třech siluetách s původním retailem kolem 1 000 dolarů. Každý z modelů Kanye pojmenoval po někom ze svých blízkých spolupracovníků – Don (podle jeho DJ a tour manažera Dona C), Mr. Hudson (podle populárního britského zpěváka) a Jasper (podle Kanyeho dvorního barbera). Dnes tyhle tenisky pořídíš až za desetinásobek původní ceny. A i když byla kolekce úspěšná a zakrátko se vyprodala, není to nic ve srovnání s tím, co přišlo o pár let později

Lous Vuitton Jaspers Kanye, Zdroj: StockX

V roce 2012 vyšel důkaz, že spolupráce Kanyeho a Nike stále není u konce. Nike Air Yeezy 2 byly obohaceny o několik nových prvků – například vlnitá pata a část “hadí kůže” na svršku, které potvrzovaly, že inspirací v tvůrčím procesu byli plazi.

Původně dvě colorways Air Yeezy 2 o 5 000 kusech s názvy Solar Red a Pure Platinum po čase doplnil surprise drop v podobě vydání Air Yeezy 2 Red October. Pro spoustu sneakerheadů klenot a svatý grál sneakers, který se vyprodal během sekund a také tenisky, které najdeš v našem seznamu nejdražší tenisky světa.

Nike Air Yeezy 2 Red October, Zdroj: StockX

Stvoření miliardového impéria adidas Yeezy

V roce 2013 ovšem nastal zlom, který postupně stvořil Westovu značku v takové podobě, jak ji známe dnes. Kanye odešel od Nike a podepsal 10milionový deal s adidasem. Kromě mnohem větší kontroly nad kreativním procesem se také dostal k mnohem větším ziskům skrze podíl z prodaných kusů.

Kontroverze kolem Yeho kolovala už tenkrát, tudíž nepřekvapí, že jeden z Westovo slavných citátů pochází právě z doby krátce na to, kdy podepsal s adidasem. 

Já jsem Warhol. Jsem číslo jedna jako nejvlivnější umělec současné generace z masa a kostí. Jsem Shakespeare, Walt Disney. Nike. Google. Kdo se stane Medicejskými (Zámožná rodina mecenášů, kteří například v období renesance financovali tvorbu Michelangela Buonarotti, pozn. red.), postaví se a nechá mě tvořit víc?” – dožadoval se Kanye respektu v ranním rozhovoru v rádium se Swayem.

Miliardové impérium se ovšem nestvořilo samo. Medicejští se neobjevili a investice do projektů včetně adidas Yeezy Kanyeho dostaly v roce 2016 do dluhů desítkách milionů eur. O to víc je ale zajímavý výsledek – během pár let se z takového stavu dostal Kanye do plusu více než jeden a půl miliardy.

Jak se to Kanyemu povedlo? Podle jeho vlastních slov mu v tom z velké části pomohla víra v Boha a také diagnostikovaná bipolární porucha, která je prý klíčem k jeho kreativitě. 

Nejdražší Yeezy a hype kolem modelu 350

V roce 2015 vyletěla první vlaštovka se značkou adidas Yeezy. Byly to adidas Yeezy Boost 750 v čisté šedé colorway, strapem přes tkaničky a estetikou, která určila směr, kterým se bude nová spolupráce umělce s Three Stripes Brandem ubírat. Ve své původní OG colorway jde zároveň o nejdražší adidas Yeezy – na StockX je pořídíš za zhruba 2 000 dolarů. Krátce na to vyšly adidas Yeezy Boost 750 ještě v dalších populárních barevných provedeních jako Triple Black, Grey Gum nebo Chocolate

adidas Yeezy 750, Zdroj: StockX

Druhé a zároveň globálně vůbec nejpopulárnější Yeezys nesly označení 350. Byly to právě tyhle tenisky, u kterých si lidé i mimo komunitu po celém světě doslova zvykli čekat na release. Rozkládací židle, spacáky nebo dokonce stany se staly klasickou výbavou, kterou se člověk musel vyzbrojit při čekání na nový model. V souvislosti s každým dropem se totiž před kamennými obchody začaly tvořit fronty klidně i déle než den předem.

Yeezy Yeezy Yeezy just jumped over Jumpman

Kanye West – Facts, Life of Pablo

V únoru 2016 vydal Kanye West album Life of Pablo, na kterém v tracku Facts mimo jiné zaznělo: Yeezy Yeezy Yeezy just jumped over Jumpman, čímž pochopitelně mířil na do té doby bezkonkurenčně nejúspěšnější produktovou řadu značky a celebrity Air Jordan. V tom samém roce vyšly i adidas Yeezy Boost V2, které později daly vzniknout nezapomenutelným colorways jako Beluga nebo Zebra.

adidas Yeezy Boost 350 V2 Zebra, Zdroj: StockX

Hype pokračoval, vycházely nové tenisky a v roce 2017 dokonce se fanoušci doškali nejen nových colorways, ale i modelů jako adidas Yeezy Boost 700 a v únoru dalšího roku i dlouho očekávané adidas Yeezy 500, které poprvé vyšly v colorway Desert. Dalo by se říct, že to bylo právě toto období, kdy se svým způsobem změnilo i vnímání samotného love brandu.

adidas Yeezy Boost 700, Zdroj: StockX

Yeezy pro všechny

Kanyemu do jisté míry začalo vadit, že se jeho tenisky prodávají za takovou cenu nebo že dokonce při soutěžení, kdo si limitovaný pár odnese domů, dochází ke zraněním. V roce 2018 tak manifestoval, že chce Yeezy takzvaně pro všechny. To vedlo jednak ke zvýšení kvantity samotných párů, a navíc vzrostla i frekvence vydávání nových colorways. Ti, kdo si statement zaškatulkovali jako populistický výstřel do tmy, se možná divili, když po čase opravdu došlo na Kanyeho slova.

Hype se zmírnil. Ne, že by svět ztratil o Yeezy zájem – množství modelů a fakt, že i vydávání ve vysokých nákladech je vždy SOLD OUT svědčí o pravém opaku. Pravdou ovšem zůstává, že třeba takové kempovačky před obchody už jsou zkrátka minulostí.

Budoucnost Yeezy

Současná situace jen potvrzuje Kanyeho Yeezys for all manifestaci. Dnes už široká škála modelů, která se rozšířila třeba o Yeezy Boost 380, basketbalové Quantum nebo minimalistické pantofle Yeezy Slides, nabízí každoročně vyšší desítky releasů, tudíž šanci ulovit si jeden pár má už opravdu skoro každý.

Yeezy Slides, Zdroj: StockX

Na sekundárních marketech v cenách pořád vévodí starší modely, ale že by byl přeprodej Yeezys na odpis, se ještě zdaleka říct nedá. Důkazem je třeba poslední release zmiňovaných Slides, které byly k dostání i na Footshopu. Exkluzivita, jedinečnost a nedostupnost miliardového byznysu Kanyeho Westa a adidasu je na ústupu, ale možná je to tak správně. Protože jak jinak stvořit nejikoničtější brand tenisek, když by nebylo dostatečné obecenstvo, které by je bylo schopno z vlastní zkušenosti ocenit?

Pro sledování blížících se vydání nových tenisek adidas Yeezy kontroluj naší platformu Releases.

Wholesome ig